Even in retraction, the NY Times shows bad faith

Arthur Ochs Sulzberger, Jr., Publisher, NY Times
Portfolio.com

It is now seventy-six years ago to the day that Adolf Hitler seized power in Germany. And the New York Times, as if to mark the event, has been caught red-handed in publishing outright falsehoods against Israel. Now the paper offers a vaguely worded “Editor’s Note” in which it says that, well, maybe we were wrong, maybe we were right, but since the “original source has not been found,” the alleged quotation from an Israeli general “should not have appeared.”

As readers of this blog know (see postings below), the offensive material appeared on January 8 in an Op-Ed piece by Columbia University professor Rashid Khalidi. Today’s “Editor’s Note” does not mention Khalidi, who, after all, was the one who made the original false allegation against the Israeli general. Let me try to guess why the NYT is so solicitous about the professor’s reputation: so as to run more Op-Ed pieces by him in the future ?

This Editor’s Note is completely disingenuous from beginning to end. It says that an “original source has not been found” when, in fact, there is a publicly available original source for General Moshe Ya’alon’s views, and that these views are the very opposite of what Khalidi and the NY Times claimed them to be. (See my posting below). I nominate the Times, and Khalidi, for the Anti-Pulitzer Prize for Disreputable Journalism.

CAMERA has published a useful history of the Khalidi hoax.

See also Michelle Sieff’s informative account of this whole affair.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *